Nieuwe sluisdeuren voor Bergsluis

Op 27 oktober 2014 start de gemeente Rotterdam met de vervanging van de sluisdeuren van de Bergsluis, gelegen in het Noorderkanaal, ter hoogte van het Schieplein. Er is tot maandag 22 december geen doorvaart door de Bergsluis mogelijk.

Het vervangen van de sluisdeuren stond al gepland voor 2015. Eén van de sluisdeuren is in 2014 beschadigd. De noodreparatie bestond uit het aanbrengen van stalen beplating. De gemeente heeft vervolgens voorbereidingen getroffen voor een snellere uitvoering. Het bleek technisch, financieel en organisatorisch mogelijk om de sluisdeuren nog dit jaar te vervangen.
Werkzaamheden
De oude deuren zijn als voorbeeld nodig om de nieuwe deuren exact passend te maken. Ze daarom worden weggehaald om exact nagebouwd te kunnen worden. Bovendien worden de draaipunten, schuifdeuren en aansturing van schuiven van de oude deuren opgeknapt en op de nieuwe deuren gezet. Dat is een kostenbesparende en tegelijk duurzame manier van werken.

Fasering
De deuren van het bovenhoofd van de Bergsluis worden op 28 oktober verwijderd. Daaraan voorafgaand wordt de sluis met schotten dichtgezet. Deze schotten blijven tot 15 december staan. Op 15 december worden de nieuwe sluisdeuren geplaatst. Daarna wordt er ongeveer een week gewerkt om de deuren goed af te stellen. Op maandag 22 december gaat de sluis weer in gebruik.

Overlast voor de scheep/pleziervaart
Vanaf 27 oktober om 7.00 uur ‘s morgens tot 22 december is de Bergsluis gestremd voor alle vaarverkeer. Er is dus geen scheep/pleziervaart mogelijk. De gemeente heeft er uiteraard voor gekozen om het werk uit te voeren buiten het vaarseizoen om de overlast tot een minimum te beperken.

Overlast voor de omgeving
De sluisdeuren worden op 28 oktober via wegtransport afgevoerd. Op 15 december zullen de nieuwe deuren weer over de weg worden aangevoerd om geplaatst te worden. Het weghalen en plaatsen gebeurt overdag. Mogelijk ervaart u enige geluidsoverlast.

Bebording
Via gele borden langs diverse vaarwegen wordt plezier- en ander scheepvaart attent gemaakt op de afsluiting.
Doorvaartgegevens:

Tel.: 16 April t/m 15 Oktober: 010-4660929
Tel.: 16 Oktober t/m 15 April: 06-13903336

Praat mee in het Forum van ZOAB
over van alles met en over
en om het wonen op het water.

ZOAB voor alle vragen: info@zoabrotterdam.nl